سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مسعود مختاری

قیمت گذاری ارتش آمریکا روی انسان ها

ما معمولا‌َ با در نظر گرفتن یک سری واژه های احساسی نظیر ـ عشق ، عاطفه ، خاطرات و غم ها و شادیها ـ به این سوال پاسخ می دهیم و می گوییم که زندگی یک انسان عمیق تر و با ارزش تر از آن است که بتوان روی آن قیمت گذاشت

ما معمولا‌َ با در نظر گرفتن یک سری واژه های احساسی نظیر ـ عشق ، عاطفه ، خاطرات و غم ها و شادیها ـ به این سوال پاسخ می دهیم و می گوییم که زندگی یک انسان عمیق تر و با ارزش تر از آن است که بتوان روی آن قیمت گذاشت . باید گفت چیزهایی در این دنیا وجود دارند که واقعاَ نمی توان ارزش مادی برای آنها تعیین کرد ؟


ویویانا زلیزر در کتاب خود با عنوان" قیمت گذاری روی کودکان بی ارزش"‌ می گوید که در اوایل ???? در آمریکا ؛ یعنی دوران قبل از تصویب و اجرای قوانین کار کودکان ، هنگامیکه کودکی به هر دلیلی ـ برخورد با اسبهایی که کالسکه ها را می کشیدند و یا تصادف با قطار و .... ـ از بین می رفت ، دادگاه بر اساس درآمدی که آن کودک می توانست از طریق کار کردن برای خانواده فقیر خود داشته باشد ، قیمتی را بعنوان غرامت تعیین می کرد.
اما چیزی که باعث شد این وقایع را بخاطر بیاوریم ابداع شیوه قیمت گذاری روی انسانها ، توسط ارتش ایالا‌ت متحده بود .
‌ چندی قبل تفنگداران دریایی آمریکا در نزدیکی جلا‌ل آباد افغانستان دست به کشتار وحشیانه ای زدند . حادثه به این صورت بود که کاروانی حامل گروهی از تفنگداران ویژه در کمین یک بمبگذار انتحاری قرار می گیرند و یکی از سربازان زخمی می شود در پی این اقدام ، بر اثر تیراندازی سربازان ?? نفر از غیر نظامیان کشته و ?? نفر زخمی می شوند .ارتش آمریکا به سرعت با صدور بیانیه ای افغانی های کشته شده را ستیزه گر و تروریست مسلح نامید .
تحقیقاتی که بعداَ انجام شد نشان داد که افرادی که هدف قرار گرفته اند افغانی های پیاده و سواره ای بودند که ماهیتاَ غیر نظامی بوده و هیچ نوع رفتار تهدید آمیزی نیز نداشته اند . چندی بعد بر اثر تظاهرات و اعتراضات در افغانستان سرهنگ جان نیکلسون با ??خانواده قربانیان این حادثه دیدار می کند و رسماَ از آنها عذر خواهی می کند. وی سپس به هر خانواده ای که یکی از اعضاء خود را از دست داده بودند تقریباَ مبلغ ???? دلا‌ر غرامت پرداخت کرد .
اخیراَ انجمن دفاع از حقوق شهروندی بر اساس قانون آزادی اطلا‌عات ، میزان برخی از این پرداخت ها به عراقی ها و افغانی ها را منتشر کرده است. گریک مایکل یکی از نویسندگان نیویورک تایمز ضمن ظالمانه توصیف کردن میزان این پرداختها می گوید:"ما چه قیمتی را برای زندگی یک پسر نه ساله ای که سربازان کیف مدرسه وی را با کیف حمل بمب اشتباه گرفته و وی را می کشند تعیین می کنیم ؟ آیا شما باورتان می شود تنها ??? دلا‌ر ؟ و وقتیکه ما یک خبرنگار عراقی را می کشیم تنها ???? دلا‌ر به همسرش پرداخت می کنیم ."
در سال ???? میانگین پرداخت هایی که به عراقی ها صورت گرفته ???? دلا‌ر برای هر کشته اشتباهی بوده است. ‌
البته این اقدام دولت بوش ، کار جدیدی نیست زیرا در طول جنگ ویتنام نیز ارتش برای افرادی که بطور اشتباهی کشته می شدند تحت عنوان پرداخت غرامت مبلغی پرداخت می کرد . ایالا‌ت متحده آمریکا برای نوجوانان ویتنامی که به اشتباه توسط سربازانش کشته شده در حدود ?? دلا‌ر و برای کودکان ویتنامی در حدود ?? دلا‌ر قیمت تعیین کرده بود. ‌
ما نمی دانیم چه کسی و بر اساس چه فرمولی در مورد ارزش زندگی مثلا‌َ یک دختر ?? ساله افغان تصمیم می گیرد و معادل آن دلا‌ر قرار می دهد اما خوب می دانیم که ارتش ایالا‌ت متحده برای آمریکاییان‌ غیر نظامی که در جنگ کشته می شوند چه قیمتی تعیین کرده است.
برای این منظور کافی است کمی به گذشته بر گردیم . پس از وقایع ?? سپتامبر ???? دولت آمریکا در ازای کشته شدگان این حادثه به بازماندگان آنها بطور میانگین یک میلیون و ??? هزار دلا‌ر غرامت پرداخت کرد .جالب اینجاست که حتی در این مورد نیز کنگره ارزش پولی زندگی قربانیان ?? سپتامبر را ؛ بر اساس میزان درآمدی که آنها برای خانوادهایشان می توانستند داشته باشند ، محاسبه کرده است . ‌
علی رغم مبلغ ناچیزی که بعنوان غرامت به عراقی ها پرداخت می شود کل مبلغ رسمی پرداختی تا اواخر سال ???? بالغ بر ?? میلیون دلا‌ر بوده است .با یک حساب ساده می توان متوجه شد که تاکنون باید بالغ بر ?? میلیون دلا‌ر غرامت به عراقی ها پرداخت شده باشد که مبلغ بسیار ناچیزی است مخصوصاَ هنگامیکه با کل غرامت پرداختی به قربانیان ?? سپتامبر که بالغ بر ? میلیارد دلا‌ر بوده ، مقایسه می شود .
میزان پرداخت به عراقی ها دقیقاَ مشخص نیست اما اگر میزان متوسط را ???? دلا‌ر بگیریم و آنرا به ?? میلیون دلا‌ر تقسیم کنیم عدد ???? را خواهیم داشت که نشان دهنده تعداد کشتارهای اشتباه سربازان آمریکایی در عراق می باشد عدد بسیار قابل توجهی است. چیزی که ما در پایان به آن می رسیم این است که امروزه ایالا‌ت متحده آمریکا به دنیا یک مدل قیمت گذاری برای کشتار افراد بی گناه ارائه می دهد :
ارزش یک غیرنظامی که توسط تروریست القاعده در ?? سپتامبر کشته می شود برای خانواده اش ???/???/? دلا‌ر .
ارزش یک غیرنظامی بی گناه که توسط سربازان آمریکایی در عراق کشته می شود :???/? دلا‌ر.
ارزش یک غیر نظامی بی گناه افغانی که توسط نیروهای آمریکایی کشته می شود : ???/? دلا‌ر . ‌
براین اساس هرگز نمی توان گفت که آمریکا لیاقت دارد تا برای زندگی افراد قیمت تعیین کند . ‌

منبع : نشریه ملت
مترجم : سید محسن روحانی ‌