سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مسعود مختاری

کوکا کولا

   کوکا کولا  

وزارت خارجهی رژیم اشغالگر قدس در روزنگاری که برای سال 1345 منتشر کرده، شش واقعه را حیاتی خوانده است. مخالفت صریح شرکت کوکاکولا با تحریم اسراییل از سوی کشورهای اسلامی یکی از این وقایع است. این شرکت در سال 1356، به پاس سیسال پشتیبانی از رژیم صهیونیستی و مقاومت در برابر تحریم مسلمانان از سوی هیات اقتصادی اسراییل مورد تشویق قرار گرفت.

 

کوکاکولا در برابر دریافت 55میلیارد تومان معافیت مالیاتی، یک مجتمع تولیدی در زمینهای یک روستای فلسطینی ساخته است. این شرکت میزبان و پشتیبان مالی اتاق بازرگانی اسراییل و آمریکا در سال 1380 نیز بود. استفاده از مواد سمی و مضر برای کودکان در کشورهای جهان سوم و بهکارگیری گروههای شبهنظامی برای برخورد با کارگران معترض در کشورهای آمریکای جنوبی، موجب شده که محصولات این شرکت از سوی برخی از نهادهای مدنی جهانی تحریم شود.

متاسفانه شرکت خوشگوار مشهد با پرداخت سالانه بیش از یک و نیممیلیارد تومان به یکی از شعبههای کوکاکولا، محصولات این شرکت را تولید و توزیع میکند. مسئولان شرکت خوشگوار با درخواست مردم برای تحریم کوکاکولا مخالفت کردهاند.

 


 

پرونده‌ی سیاه کوکاکولا

·    کارشناسان تغذیه مصرف کوکاکولا را برای کودکان و نوجوانان را مضر می‌دانند. مصرف این گونه نوشیدنی‌ها، مانع از جذب کلسیم، منیزیم، ویتامین A و B می‌شود.

·    شرکت کوکاکولا از سال 1297 تا کنون از مواد اسیدی مضر برای تولید نوشابه استفاده می‌کند.

·    این شرکت، از سال 1362 از شهد قندی گیاهانی که دچار تغییرات ژنتیکی شده‌اند، استفاده می‌کند. این مساله، سبب بروز خطر ابتلا به دیابت و چاقی مفرط می‌شود.

·    بر اساس گزارش سال 1382 مرکز علم و محیط زیست که یک سازمان پژوهش علمی غیردولتی هندی است، نوشابه‌های کوکاکولا و پپسی که در این کشور تولید می‌شوند، حاوی آفت‌کش‌ها و مواد سمی‌ای چون د.د.ت هستند و حجم مواد سمی این نوشابه‌ها، سی‌برابر بیشتر از استانداردهای کشورهای اروپایی است. حتی محصولات این شرکت‌ها در آمریکا نیز حاوی این مواد نیستند.

پس از انتشار این گزارش، فروش شرکت کوکاکولا در آن سال، پانزده درصد کاهش یافت.

·    سازمان غذا و داروی آمریکا، پس از بررسی‌های فراوان نوشابه‌های شرکت کوکاکولا در سال 1385، از وجود ماده‌ی سرطان‌زای بنزن در آن‌ها خبر داد.

 

خوشگوار

نام شرکت: خوشگوار مشهد

زمینه‌ی فعالیت: تولید نوشابه گازدار غیرالکلی

نشان‌های وابسته: کوکاکولا، فانتا، آب معدنی داسانی، خوشگوارکوکا، خوشگوار پرتقالی

مدیر: مسعود یزدی

تلفن: 6625757 و 6624969

نشانی کارخانه: مشهد، شهرک صنعتی توس، بزرگراه آسیایی

این شرکت که محصولاتش را پیش از انقلاب تحت نظر شرکت کوکاکولا تولید می‌کرد، پس از انقلاب اسلامی نیز ارتباط با شرکت آمریکایی را حفظ کرد و سالانه، با واسطه‌ی یک شرکت ایرلندی، یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به حساب کوکاکولا در آمریکا واریز می‌کند. کوکاکولا که پس از انقلاب اسلامی از بازار ایران خارج شده بود از سال 1373، با امضای قرارداد فرانشیز با شرکت‌هایی از جمله خوشگوار، مجدداً وارد بازار ایران شد که شرکت‌های ایرانی از طریق یک شرکت ایرلندی به نام کوکاکولای آتلانتیک و بعدها از طریق شرکت کنسانتره Drogheda، شهد نوشابه را دریافت می‌کنند.

مدیر شرکت خوشگوار در پاسخ به درخواست مردم برای قطع ارتباط با کوکاکولا می‌گوید: بازار فروش ما وابسته به همین نام است و نمی‌توانیم آنرا حذف کنیم.

 

اتاق بازرگانی و صنعت آمریکا و اسراییل

یک سازمان خصوصی است که که در سال 1344 تاسیس شده است. این سازمان که سفیر آمریکا در تل‌آویو ریاست آن را بر عهده دارد، توسط نمایندگان شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی آمریکا و اسراییل اداره می‌شود. گسترش روابط تجاری و اقتصادی و توسعه‌ی تجارت بین ایالات متحده و اسراییل، کمک به بنگاه‌های اقتصادی هر دو کشور برای برقراری ارتباط با همتایان خارجی‌شان و فراهم آوردن داده‌های و گزارشات اقتصادی برای اعضا بخشی از اهداف این سازمان است. هم‌اکنون ده‌ها شرکت بزرگ و کوچک آمریکایی و اسراییلی عضو این نهاد اقتصادی هستند.

برکرفته از: http://muslimstudent.blogfa.com