سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مسعود مختاری

ریاضیدانان ریاضی

همه ما این را قبول داریم که ایران مهد علم ریاضی بوده است و ریاضیدانان برجسته ای داشته و دارد. در این پست می خواهم از چند بزرگمرد ریاضی ایران یاد کنم.

کمتر پژوهشگر ریاضی را می توان یافت که مرحوم پروفسور هشترودی را نشناسد همان که آرزو داشت که هرگاه از دنیا رفت در زیر پای دانشجویان دفن شود. آری او دوست داشت مردنش نیز علمی باشد. با کلیک کردن لینک زیر در مورد این استاد بزرگ بیشتر بخوانید:

پروفسور محسن هشترودی

مرحوم پروفسور دکتر غلامحسین مصاحب از جمله کسانی بود که به تاریخ فلسفه و یاد دادن اندیشه اکتفا نمی کرد، و "هنر ِاندیشیدن" را یاد می داد. وی با ُعمل ِ خویش نشان می داد که در برابر اراده انسانی، ُمحال نیز، َسر ِ تسلیم فرود می آوَرد و می گفت:
"وقتی همه مقدّمات توانستن در درون ما و یا در دسترس ما هست، چرا نتوانیم؟ فقط باید خواست و یک قدم برداشت." 
  

با کلیک لینک زیر از آن مرحوم بیشتر بدانیم:

پروفسور غلامحسین مصاحب 

 

پروفسور منوچهر وصال . چهره ماندگار رشته ریاضى در چهارمین همایش چهره هاى ماندگار ????
«براى آنکه دریابید حل مسأله در ریاضیات هم ممکن است به اندازه حل یک جدول کلمات متقاطع یا بازى تنیس لذت بخش باشد، بایدکمى تلاش کرد. اگر تا به حال کیک تمشک دار نخورده باشید، چطور ممکن است از آن خوشتان نیاید و یا دوستش داشته باشید؟! اگر مزه لذت را در ریاضیات بچشید، مطمئن باشید به آسانى آن را فراموش نخواهید کرد... »
 

با کلیک کردن لینک زیر در مورد استاد بیشتر بدانیم:

پروفسور منوچهر وصال

 

دوران دبیرستان که بودم هرگاه در مورد یک مطلب علمی ریاضی که خوب در کتابهای درسی درکش نکرده بودم با تحقیقی ساده در کتابخانه دبیرستانمان اکثرا کتابهای بسیار جالب استاد پرویز شهریار را می دیدم او که چهره ای ماندگار در آموزش ریاضیات ایران است. با کلیک لینک زیر از ایشان بیشتر بدانیم:

استاد پرویز شهریاری

 

از اساتید ریاضی که اکثر عمرش را تا کنون در خارج از کشور بوده و خدمات شایانی به اعتلای علم ریاضی دنیا کرده است پروفسور حیدر رجوی می باشد. همان کس که ? سال پیش در هفتادمین سال تولدش کنفرانسی در مورد کارها ی علمی این استاد برگزار کردند . در مورد ایشان بیشتر بدانیم:

پروفسور حیدر رجوی     بزرگداشت

 

یکی دیگر از چهره های ماندگار ریاضی کشور  که متولد یزد و متخصص نظریه گراف است و کتاب گرافش که با پروفسور کرتراند نوشته شده، بعد از سالها از بهترین است و او که خدمات قابل توجهی به جامعه ریاضی و بالاخص انجمن ریاضی ایران کرده است کسی نیست جز پروفسور مهدی بهزاد.

 متاسفانه منبع زیادی در مورد زندگی ایشان پیدا نکردم.   روی لینک زیر کلیک نمایید:

پروفسور مهدی بهزاد

 

انشاا... به تدریج به این پست اضافه خواهم کرد.

hilbert2006.blogfa.com/